STRATÉGIAI PARTNEREINK

Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara
"Szükség van a szaktudásra!" A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Szakképzési és Felnőttképzési Irodájának legfőbb törekvése, hogy hozzájáruljon a vállalkozások munkájának eredményesebbé tételéhez. Kiemelt Stratégiai Partnerünkként együtt dolgozunk a fővárosi szak- és felnőttképzés népszerűsítésén, ezzel támogatva Budapest munkaerő-piacának erősödését. www.bkik.hu
Budapest Főváros Kormányhivatala Foglalkoztatási Főosztály
Budapest Főváros Kormányhivatala Foglalkoztatási Főosztály már hagyományosan,több mint  20 éve nem csak az álláskeresőknek, hanem- preventív jelleggel- az általános, illetve a középiskolás fiataloknak is szervez pályaválasztási, pályaorientációs témakörben kiállításokat, börzéket, valamint vesz részt több olyan rendezvényen, amely ezt a korosztályt, a „jövő nemzedékét” éri el. Ezen események több ezer fiatalt vonzanak évente. A „SzakMÁzz!” Pályaválasztási Kiállítás megrendezésével segítséget szeretnénk nyújtani a szakmaválasztáshoz kapcsolódó információk megszerzésében és a megfelelő szakmai elképzelés kialakításában a pálya-, szakma- és iskolaválasztás előtt álló, elsősorban általános iskolás tanulók, valamint a szakképzettséggel nem rendelkező középiskolások részére. Emellett kiemelt célcsoportként kezeljük a szülőket, pedagógusokat, akik a részükre nyújtott információk birtokában segíteni tudják a fiatalokat pályaválasztási döntésük meghozatalában.
 

KIEMELT PARTNEREINK

Budapesti Komplex Szakképzési Centrum
Mi vagyunk a BKSZC. Válaszd a leginkább hozzád illő szakmát. Segítünk, hogy olyan munkád legyen, amiben jó vagy és amit igazán szeretsz. A Budapesti Komplex Szakképzési Centrum egyike a központi régió négy centrumának, a hozzá tartozó 12 iskolában több, mint 1000 fő pedagógus, adminisztratív és egyéb munkatárs dolgozik, közel 9000 diákot és felnőtt hallgatót oktatva 120-nál is több szakmában. Szakmaoktatás 14 éves kortól Nem tanköteles korúak szakmai oktatása Speciális igényű diákok oktatása Általános, középiskolai oktatás Pedagógusainkat ez a sokszínűség nagy kihívások elé állítja, a Centrum legfontosabb célja, hogy megtaláljuk, megismerjük a kihívásoknak leginkább megfelelő, hatékony pedagógiai gyakorlatokat a magyar és elsősorban európai példák alapján, és ezeket alkalmazzuk a napi munkában. A nehezebben tanuló diákjaink érdekében bevezettük és sikeresen alkalmazzuk a KIP módszert a mindennapi oktatásban. Centrumunk sokat tesz azért, hogy a piaci szereplőket is be tudja vonni az oktatásba, bem
www.bkszc.hu
Közép-magyarországi Agrár Szakképzési Centrum
Mi vagyunk a Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum. Az agrárágazatban, az agrárszakmák szegmensében nagyon otthonosan mozgunk. A 2020. július 1-jével megalakult központunk tagintézmény-rendszeréhez olyan iskolák kapcsolódnak, amelyek képzési profilja felöleli a magyar föld legjavát, vagyis átöleli mindazt a tápláló és éltető meritumot, ami megtart bennünket a Kárpát-medencében időtlen idők óta: immár több mint ezer esztendeje. Az Agrárminisztérium által fenntartott centrum és annak tizenegy tagintézménye – az új integrációnak köszönhetően – gördülékeny, termékeny és produktív szakmai oktató–nevelő munkát lát el a Közép-magyarországi régióban. Nagy múltú iskoláink egy új centrum irányítása alatt ötvözik a magyar agrárium hagyományait és a szakmai innovációk iránti nyitottságot. Intézményünk alapelve, hogy az agrikultúra fejlődését – természetéből adódóan – annak gyökereiben fürkéssze, illetve a mezőgazdaság múltjában fellelhető, a jövő számára jól használható konzekvenciák jelentőségét folyamatosa
www.kmaszc.hu
Danubius Hotels
HÖOK
A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (röviden: HÖOK) a magyarországi felsőoktatási intézmények hallgatói önkormányzatainak demokratikus alapon szerveződő és működő országos érdekképviseleti szervezete. Tagjai az ország állami és az állam által elismert nem állami felsőoktatási intézményekben működő hallgatói önkormányzatok. A HÖOK a magyar felsőoktatás átfogó fejlesztése érdekében intézményi és regionális szinten nem megoldható felsőoktatási- és ifjúságpolitikai feladatokat végez. A HÖOK felelősséget érez a határon túli magyar hallgatókért is, valamint elősegíti a magyar hallgatóság érdekeinek érvényesítését mind hazai, mind nemzetközi téren, különös tekintettel az Európai Unió tagállamaira. E területeken különösen a jogszabályok alkotását kezdeményezi. Ezen kívül véleményt nyilvánít a jogszabályok tervezeteiről, szakmai előadásokat, vitaüléseket rendez, szervezi és segíti a tagjai közötti információáramlást. Tagjait képviseli országos és nemzetközi fórumokon, továbbá együttműködik más h
www.hook.hu
NENESZ
A Nevelőközösségek Nemzetközi Szövetsége a Magyar Gyermekekért egyesület (NENESZ) elsődleges célkitűzése a család nélkül élő gyermekek támogatása és tehetséggondozása. Ebben kiemelkedő szerepet kap, hogy minél több olyan sport és kulturális rendezvény valósuljon meg, amely valós és hagyományos értékeket hordoz a gyermekek számára, nemcsak a gyermekvédelemben.
www.nenesz.hu
 

PARTNEREINK

Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási, Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézménye
Ingyenes személyes tanácsadást nyújtunk továbbtanulás, pályaválasztás előtt álló általános iskolai tanulók (ill. szüleik), középiskolás (vagy végzett) diákok részére. Tanácsadóink információval, szükség esetén képesség- és érdeklődésfelméréssel segítik a jelentkezőket. A találkozások száma a kérdések jellegétől függően általában 1-4 alkalom. Jelentkezhetnek budapesti lakcímmel (ill. ennek hiányában fővárosi oktatási intézményben tanulói jogviszonnyal) rendelkezők, 12 és 25 éves kor között: palyavalasztas.fpsz.hu/jelentkezes. Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézménye cím: 1088 Budapest, Vas u. 8. tel.: (1) 338-2156, 338-2794 e-mail: palyavalasztas@fpsz.net honlap: palyavalasztas.fpsz.hu közösségi oldal: facebook.com/palyavalasztas
1088 Budapest, Vas u. 8.
Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Társadalomtudományi és Tanárképző Intézet, Pedagógia és Pályatervezés Tanszék
A Tanszék munkatársai felelősek az „Emberi erőforrás tanácsadó” mesterszak, valamint a „Pályaorientáció szakterületen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak” működéséért. Hazánk felsőoktatásában jelenleg ezen a két szakon biztosítanak hangsúlyosan olyan ismereteket, melyek az egyéni életutak támogatásához szükségesek. A negyed évszázad során pályaorientáció területén felhalmozott szellemi tőkét kutatások és szakirodalmak egész sora bizonyítja. Mindezt az interdiszciplináris munkát az hitelesíti, hogy a hosszú évek alatt más intézményekkel (képzőintézmények, kormányhivatalok foglalkoztatási főosztályai, kamarák, civil szervezetek, stb.) együttműködésben valósítanak meg projekteket a gyakorlatban. Ebben a sorban kiemelt helyen szerepel a „SzakMÁzz!” Pályaválasztási Kiállítás, mely alkalmakkor a felkészített hallgatók csoportos beszélgetést vezetnek, informáló és kísérő tanácsadást folytatnak a kiállítást meglátogató fiatalokkal.

PEDAGÓGUSOKNAK /SZÜLŐKNEK

 

PÁLYAORIENTÁCIÓVAL KAPCSOLATOS TÉVHITEK

A pályaorientációval kapcsolatos tévhitek és azok megcáfolása alapvető fontosságú a hatékony tanácsadás és segítségnyújtás során. Számos kutatás és szakértői vélemény segíthet ezeknek a tévhiteknek az azonosításában és feloldásában.

1. **Tévhit:** A pályaorientáció csak akkor fontos, amikor közeledik a középiskolai/ felsőoktatási  jelentkezési határidő.

 **Megcáfolás:** Az igazság az, hogy minél korábban kezdődik a pályaorientáció, annál hatékonyabb lehet. A szakértők egyetértenek abban,  hogy már az óvodáskorú gyermekekkel –az életkornak megfelelő eszközökkel- el kell kezdeni megismertetni a szakmák világát.

2. **Tévhit:** A pályaorientáció csak a szakmai utakat mutatja be.


- **Megcáfolás:** A pályaorientációnak nemcsak a hagyományos szakmákra, hanem az egyéb karrierlehetőségekre is ki kell terjednie, hiszen a pályaorientáció során fontos figyelembe venni az egyéni életstílust és értékeket is.

3. **Tévhit:** A pályaorientáció csak akkor szükséges, ha a diákok bizonytalanságot éreznek a jövőjüket illetően.


- **Megcáfolás:** Minden diáknak szüksége van pályaorientációs támogatásra, függetlenül attól, hogy milyen biztosak vagy bizonytalanok a jövőjükkel kapcsolatban. A pályaorientáció segíthet a diákoknak a célok kitűzésében és elérésében, akár már korai életkorban is.


Számos szakmai forrás és publikáció segíthet a pályaorientációval kapcsolatos tévhitek feloldásában és a hatékony tanácsadói munka kialakításában. Az egyértelmű és pontos kommunikáció, valamint az elméleti alapokra épülő gyakorlati megközelítések kulcsfontosságúak a diákok sikeres pályaorientációjának támogatásában.

Tippek az iskolakezdéshez: Hogyan segítheted az első osztályos gyermekedet
az iskolai beilleszkedésben?

 

Az iskolakezdés mindig izgalmas időszak, különösen az első osztályosok számára,
akik most lépnek át az óvodából az iskola világába. Ez az átmenet nemcsak a
gyerekek, hanem a szülők számára is nagy kihívást jelenthet. Az új környezet, az új
rendszer és az új barátokhoz való alkalmazkodás sok kérdést és bizonytalanságot
vethet fel. Az alábbiakban olyan tippeket és tanácsokat osztunk meg, amelyek
segíthetnek a kiselsősöknek és szüleiknek abban, hogy ez az időszak a lehető
legzökkenőmentesebb és élvezetesebb legyen.


1. Készülj fel előre: Ismerd meg az iskola működését
Az iskolakezdés előtti hetekben érdemes a szülőknek és a gyermeknek együtt
felfedezni az iskolát. Sétáljatok el az épülethez, nézzétek meg az udvart, és ha van
rá lehetőség, látogassátok meg a tantermet is, ahol majd a gyermek tanulni fog.
Beszélgessetek az iskolai rendszerről, a napirendről és az iskolai szabályokról. Az
ilyen előzetes ismerkedés segít abban, hogy a gyermek kevésbé érezze idegennek
az új környezetet.


2. Beszélgessetek az érzésekről
Az iskolakezdés sokféle érzést válthat ki a gyerekekből: izgatottságot, félelmet,
kíváncsiságot. Fontos, hogy a szülők nyitottak legyenek ezekre az érzésekre, és
bátorítsák a gyermeket arra, hogy megossza azokat. Beszéljetek arról, hogy teljesen
normális, ha valaki egy kicsit aggódik az új helyzet miatt, de az is, hogy az iskola
rengeteg új és izgalmas élményt tartogat.


3. Alakítsatok ki egy stabil napirendet
A kiselsősök számára különösen fontos a stabilitás és a rendszeresség. Az
iskolakezdéskor alakítsatok ki egy állandó napi rutint, amely magában foglalja az
ébredést, az étkezéseket, a tanulást és a szabadidőt. A jól strukturált napirend segít
a gyermeknek abban, hogy biztonságban érezze magát, és könnyebben
alkalmazkodjon az iskolai elvárásokhoz.


4. Segítsd a gyermekedet a szociális kapcsolatok kialakításában
Az új barátok szerzése az egyik legfontosabb része az iskolai életnek. Bátorítsd a
gyermekedet, hogy kezdeményezzen beszélgetéseket, játsszon a többi gyerekkel, és
legyen nyitott az új kapcsolatokra. Ha lehetséges, szervezzetek közös programokat
az osztálytársakkal, például meghívhatjátok őket egy délutáni játékra vagy egy
hétvégi kirándulásra. Az ilyen alkalmak segítenek a gyermeknek mélyebb
barátságokat kialakítani.


5. Legyél türelmes és támogató
Az iskolai beilleszkedés időt vesz igénybe, és minden gyermek más ütemben halad.
Előfordulhat, hogy a gyermeked eleinte bizonytalan vagy szorongó lesz. Ilyenkor a legfontosabb, hogy türelmes legyél, és folyamatosan biztosítsd őt a támogatásodról.
Dicsérd meg, ha valami jól sikerül, és bátorítsd, ha nehézségekbe ütközik. A pozitív
megerősítés és az érzelmi támogatás kulcsfontosságú ebben az időszakban.


6. Ismerkedjetek meg a tanító nénivel
A tanító néni a gyermeked iskolai életének egyik legfontosabb szereplője lesz, így
érdemes vele minél előbb jó kapcsolatot kialakítani. Ha van rá lehetőség,
beszélgessetek vele a gyermeked igényeiről, erősségeiről és esetleges
aggodalmairól. Az együttműködés és a kommunikáció a tanárral segít abban, hogy a
gyermeked a lehető legjobban érezze magát az iskolában.


7. Figyelj a gyermeked visszajelzéseire
Fontos, hogy rendszeresen beszélgessetek az iskolai élményeiről. Kérdezd meg,
hogy milyen volt a napja, mi tetszett neki, és mi okozott nehézséget. Ha valami
aggasztja, próbáld meg kideríteni, mi áll a háttérben, és közösen találjatok rá
megoldást. Ne csak az iskolai teljesítményére koncentrálj, hanem a szociális
kapcsolataira és az érzelmi állapotára is.


8. Alakítsatok ki egy tanulósarkot otthon
Az iskolakezdéssel a gyermeked életében nagyobb szerepet kap a tanulás. Fontos,
hogy legyen egy olyan hely otthon, ahol nyugodtan és zavartalanul tud készülni a
házi feladatokra. Alakítsatok ki egy tanulósarkot, ahol minden szükséges eszköz
kéznél van, és ahol a gyermeked kényelmesen tud koncentrálni a feladataira.


9. Tartsd fenn az óvodai kapcsolatokat
Bár az iskolakezdés új barátságok kialakításáról szól, fontos, hogy a gyermeked
megőrizze az óvodai barátokkal való kapcsolatot is. Az ismerős arcok és barátságok
stabilitást nyújtanak, és segíthetnek a gyermeknek az új környezetbe való
beilleszkedésben.


10. Ne feledkezz meg a szórakozásról sem
Az iskola fontos, de a játék és a kikapcsolódás is az. Biztosítsd, hogy a
gyermekednek legyen ideje és lehetősége a szabad játékra, hiszen a szabadidő és a
mozgás segít a feszültség levezetésében, és hozzájárul a kiegyensúlyozott
fejlődéshez.


Záró gondolatok
Az első osztály kezdete izgalmas és kihívásokkal teli időszak mind a gyermekek,
mind a szülők számára. Azonban megfelelő felkészüléssel, türelemmel és
támogatással ez az időszak egyben egy felejthetetlen élmény is lehet, amely
megalapozza a gyermeked iskolai sikereit. Bízz magadban és a gyermekedben, és
ne feledd, hogy a beilleszkedés időbe telik – de együtt minden akadály legyőzhető.

Sok sikert kívánunk az új tanévhez!

 

 

 

 

 

INFORMÁCIÓK A PÁLYAVÁLASZTÁSHOZ

Kedves pályaválasztás előtt állók! Tisztelt Pedagógusok!

Minden évben több ezer diák töltötte ki Pályaérdeklődés kérdőívünket a rendezvényeinken. A visszajelzések szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy megtalálják a számukra megfelelő szakmát, iskolát. Az érdeklődés fontos szerepet játszik egy-egy szakma kiválasztásánál, a foglalkozás folyamatos és színvonalas ellátásánál és a munkával való elégedettség elérésénél. A munkához kapcsolódó érdeklődés legkönnyebben azokban a munka- és szabadidős tevékenységekben található meg, amelyeket kedvvel és szívesen végzünk.
A kérdéssor kitöltése abban segít a diákoknak, hogy végig tudják gondolni, milyen tevékenységeket végeznének szívesen, milyen problémák megoldásával foglalkoznának eredményesen.
A kérdőív egy önértékelő eljárás, kitöltése 20 percet vesz igénybe, akár egy tanórán is kitölthető, értékelhető, átbeszélhető.

Pályaorientációs munkafüzet letöltése

 

 

PÁLYAORIENTÁCIÓT SEGÍTŐ ANYAGOK

Hamarosan..